Dit stukje had eigenlijk moeten gaan over een mooie avond in
Wageningen, een liefdesverklaring vol positiviteit en optimisme. Een avond die de
veerkracht van het voetbal had moeten tonen, vol mooie herinneringen, klassieke
humor, gedeelde smart over wat niet meer is en een lekker potje voetbal. In een
tijd dat de sport wordt overspoeld met lelijkheid in de vorm van dubieus geld
van foute clubeigenaren, corruptie en andere bestuurlijke smeerpijperij laten
zien dat de ware liefhebberij niet kapot te krijgen is. Helaas hadden we even
buiten de tweede grote vijand van het voetbal gerekend.
donderdag 11 juni 2015
woensdag 10 juni 2015
7 juni 1989
Ergens in het najaar van 1986 heb ik een aantal woorden gewisseld met
Andy Scharmin. Al is gewisseld niet helemaal het juiste woord. Ik was
een brugpieper en Scharmin zat in het laatste jaar toen we elkaar
troffen in de kleedkamer van de gymzaal onder de ogen van al onze
klasgenoten. “Hee, boer Harms!” zei hij tegen mij. Waarschijnlijk was
mijn tongval zelfs voor Haaksbergse begrippen nogal Twents. Als bleue
brugsmurf leek het mij het meest wijs om maar niks terug te zeggen en
slechts nauwelijks zichtbaar te knikken. Ik kende Andy Scharmin overigens niet. Een
jaar later brak hij door bij FC Twente en herinnerde een klasgenoot mij
aan deze dialoog die ik – met terugwerkende kracht – met een bekende
voetballer had gevoerd.
woensdag 3 juni 2015
100% Sepp Blatter-vrij
Een schipper uit Oudeschild op Texel die boottochtjes over de
Waddenzee organiseert prijst zijn diensten aan met een wel heel
bijzondere reclameslogan: “100% Jack van Gelder-vrij” staat er in grote
letters op het bordje waar zijn boot voor anker ligt. Als psycholoog van
de koude grond zou ik deze ongetwijfeld ludiek bedoelde garantie toch
graag willen duiden. Staat Jack van Gelder hier model voor de man waar
eigenlijk iedereen zo zat van is, maar wiens grote, gebruinde hoofd
desondanks keer op keer maar weer ongevraagd in beeld verschijnt? Iemand
waar je maar niet vanaf komt en waarvan iedereen zich afvraagt waarom
dat nou zo is. Je zou het een geniale marketingstrategie kunnen noemen.
Inspelen op het collectieve gevoel van afkeer van de Jack van Gelders
van deze wereld.
Abonneren op:
Posts (Atom)