donderdag 11 juni 2015

Een berg te hoog



Dit stukje had eigenlijk moeten gaan over een mooie avond in Wageningen, een liefdesverklaring vol positiviteit en optimisme. Een avond die de veerkracht van het voetbal had moeten tonen, vol mooie herinneringen, klassieke humor, gedeelde smart over wat niet meer is en een lekker potje voetbal. In een tijd dat de sport wordt overspoeld met lelijkheid in de vorm van dubieus geld van foute clubeigenaren, corruptie en andere bestuurlijke smeerpijperij laten zien dat de ware liefhebberij niet kapot te krijgen is. Helaas hadden we even buiten de tweede grote vijand van het voetbal gerekend.

woensdag 10 juni 2015

7 juni 1989

Ergens in het najaar van 1986 heb ik een aantal woorden gewisseld met Andy Scharmin. Al is gewisseld niet helemaal het juiste woord. Ik was een brugpieper en Scharmin zat in het laatste jaar toen we elkaar troffen in de kleedkamer van de gymzaal onder de ogen van al onze klasgenoten. “Hee, boer Harms!” zei hij tegen mij. Waarschijnlijk was mijn tongval zelfs voor Haaksbergse begrippen nogal Twents. Als bleue brugsmurf leek het mij het meest wijs om maar niks terug te zeggen en slechts nauwelijks zichtbaar te knikken.  Ik kende Andy Scharmin overigens niet. Een jaar later brak hij door bij FC Twente en herinnerde een klasgenoot mij aan deze dialoog die ik – met terugwerkende kracht – met een bekende voetballer had gevoerd.

woensdag 3 juni 2015

100% Sepp Blatter-vrij

Een schipper uit Oudeschild op Texel die boottochtjes over de Waddenzee organiseert prijst zijn diensten aan met een wel heel bijzondere reclameslogan: “100% Jack van Gelder-vrij” staat er in grote letters op het bordje waar zijn boot voor anker ligt. Als psycholoog van de koude grond zou ik deze ongetwijfeld ludiek bedoelde garantie toch graag willen duiden. Staat Jack van Gelder hier model voor de man waar eigenlijk iedereen zo zat van is, maar wiens grote, gebruinde hoofd desondanks keer op keer maar weer ongevraagd in beeld verschijnt? Iemand waar je maar niet vanaf komt en waarvan iedereen zich afvraagt waarom dat nou zo is. Je zou het een geniale marketingstrategie kunnen noemen. Inspelen op het collectieve gevoel van afkeer van de Jack van Gelders van deze wereld.